Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Судді повинні будуть звітувати про своїх родичів
Парламенту пропонують схвалити процедуру моніторингу відповідності рівня життя судді наявному у нього та членів його сім'ї майну і одержаним ними доходам. Моніторинг може проводитись на вимогу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Це передбачено законопроектом №4180 “Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення окремих положень законодавства з питань судоустрою і статусу суддів”.
Відповідний проект розробили у Раді з питань судової реформи та вже навіть встигли обговорити у професійному середовищі. Зокрема, Рада суддів вже висловила свої зауваження до проекту та вирішила попрацювати над його нормами.
Вищезгаданий моніторинг та його результати можуть
використовуватися для оцінки дотримання суддею правил суддівської етики. Окрім того, отримана інформація включається до суддівського досьє.
Звіт щодо родичів
Суддя згідно з проектом буде не лише зобов'язаний дотримуватися правил суддівської етики, у т.ч. виявляти та підтримувати високі стандарти поведінки, а й подавати декларацію доброчесності судді та декларацію родинних зв'язків судді.
Так, до 1 лютого суддя зобов'язаний подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті ВККСУ декларацію родинних зв'язків, в якій зазначаються відомості про суддю, ПІБ осіб, з якими у судді є родинні зв'язки, місця їх роботи, займані ними посади, якщо такі особи є або протягом останніх 5 років були:
а) членами ВРЮ, ВККСУ, керівниками або іншими посадовими особами секретаріату ВРЮ, ВККСУ;
б) членами Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції;
в) суддями, працівниками апарату суду;
г) прокурорами, працівниками правоохоронних органів,
адвокатами, нотаріусами;
д) посадовими особами ДСАУ, її територіальних управлінь;
е) Президентом України;
є) депутатами України, членами Кабінету Міністрів України і т.д.
Декларація родинних зв'язків судді є відкритою для загального доступу через оприлюднення її на офіційному веб-сайті ВККСУ.
Неподання, несвоєчасне подання декларації або подання в ній завідомо недостовірних (у тому числі неповних) відомостей тягнуть за собою дисциплінарну відповідальність. Притягнення судді до відповідальності не звільняє суддю від обов'язку подати декларацію з достовірними відомостями.
Доброчесна декларація
Щорічно до 1 лютого суддя також зобов'язаний подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті ВККСУ декларацію доброчесності. Документ складається з переліку тверджень, правдивість яких суддя повинен задекларувати шляхом їх підтвердження
або непідтвердження, зокрема про:
1) відповідність рівня життя судді наявному в нього та членів його сім'ї майну і одержаним ними доходам;
2) своєчасне та повне подання декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та достовірність задекларованих у ній відомостей;
3) невчинення корупційних правопорушень;
4) відсутність підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності;
5) сумлінне виконання обов'язків судді та дотримання ним присяги;
6) невтручання у правосуддя, яке здійснюється іншими суддями;
7) проходження перевірки суддів відповідно до Закону "Про відновлення довіри до судової влади в Україні" та її результати;
8) відсутність заборон, визначених статтею 3 Закону "Про очищення влади".
Декларація також є відкритою для загального доступу
через оприлюднення на офіційному веб-сайті ВККСУ. За відсутності доказів іншого твердження судді у декларації доброчесності вважаються достовірними.
Громадськість в допомогу
Проектом передбачено створення Громадської ради доброчесності, яка утворюється з метою сприяння ВККСУ у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання.
Членами ради можуть бути представники правозахисних громадських об'єднань, науковці-правники, адвокати, журналісти, які є визнаними фахівцями у галузі своєї професійної діяльності, мають високу професійну репутацію та відповідають критерію політичної нейтральності.
Фінанси
Щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у розмірі 80 % суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на 2% грошового утримання судді, але не
може бути більшим ніж 90 % суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.
Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), одержуваного суддею після виходу у відставку. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів держбюджету.
Судді, який вийшов у відставку, виплачується вихідна допомога у розмірі 6 місячних суддівських винагород за останньою посадою.
Розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найнижчої за умовами оплати праці посади державної служби, установлюється в розмірі 0,3 посадового окладу судді відповідного суду. Розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найвищої за умовами оплати праці посади державної служби, установлюється в розмірі 1,2 посадового окладу судді місцевого суду.
Схема посадових окладів з визначенням коефіцієнтів державних службовців судової системи
затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Державної судової адміністрації України.
Зауважимо, проект містить ще низку норм стосовно призначення суддів, вимог до них, проведення конкурсу на посаду судді, роботи ВРЮ тощо.
Окрім того, проектом визначено, що зміни до Закону про судоустрій можуть вноситися виключно законами про внесення змін до Закону "Про судоустрій і статус суддів".