Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання плану роботи суду на перше півріччя 2018 року проведено аналіз обліку та сплати судового збору за 2017 рік. Під час проведення аналізу було використано звіт форми № 10 № «Відомості щодо справляння судового збору за 2017 рік», Закон України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року№ 3674-VI.
Однією зі статей формування доходів спеціального фонду Державного бюджету країни є судовий збір, який визначений Бюджетним кодексом України як джерело бюджетних надходжень. У Законі України «Про судовий збір» міститься положення про те, що судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Держбюджету.
Відповідно до Закону України «Про судовий збір» судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом. У розумінні статті 2 цього Закону платниками судового збору є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи-підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом.
Судовий збір включається до складу судових витрат. Розмір судового збору визначено зазначеним Законом і залежить від об’єктивних ознак позову (заяви): з яких правовідносин виник і який предмет позову. Умови сплати судового збору однакові й рівні для всіх позивачів, а пільги щодо його сплати передбачені безпосередньо законом.
Розміри ставок судового збору встановлені у статті 4 Закону України «Про судовий збір» та справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з частиною другою статті 9 Закону № 3674-VI суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг) перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
Сплачені кошти судового збору спрямовуються на забезпечення здійснення правосуддя та зміцнення матеріально-технічної бази судів.
Судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року ( станом на 01.01.2017 року мінімальна з/п - 1600 грн.) в якому відповідна заява або скарга подається до суду, у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі (ст..4 ЗУ «Про судовий збір»).
Відповідно розмір за подання до суду:
позовної заяви майнового характеру, яка подана юридичною особою ставка судового збору становила 1600,00 грн., що подана фізичною особою або фізичною особою – підприємцем – 640,00 грн. та не більше 8000,00 грн.;
за подання заяви немайнового характеру, яка подана юридичною особою або фізичною особою – підприємцем – 1600,00 грн., фізичною особою – 640,00 грн.;
позовної заяви:
про розірвання шлюбу – 640,00 грн.,
про поділ майна при розірванні шлюбу – 640,00 грн. та не більше – 4800,00 грн.,
заяви про видачу судового наказу, заяви у справах окремого провадження, про забезпечення доказів або позову, заяви про роз’яснення судового рішення які подано: юридичною особою або фізичною особою – підприємцем – 800,00 грн., фізичною особою – 320,00 грн.,
позовної заяви про захист честі та гідності фізичної особи, ділової репутації фізичної або юридичної особи, а саме:
позовної заяви немайнового характеру – 640,00 грн.,
позовної заяви про відшкодування моральної шкоди - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної заробітної плати- 1600,00 грн.;
за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано: суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою – підприємцем – 1600,00 грн., фізичною особою – 640,00 грн.;
у разі ухвалення судом постанови про накладення адміністративного стягнення – 320,00 грн.;
за видачу судом документів
за повторну видачу копії судового рішення - 4,80 грн. за кожний аркуш паперу,
за видачу дубліката судового наказу та виконавчого листа – 48,00 грн.,
за роздрукування технічного запису судового засідання – 16,00 грн. за кожний аркуш,
за видачу в електронному вигляді копії технічного запису судового засідання -48,00 грн.,
за виготовлення копії судового рішення у разі, якщо особа, яка не бере (не брала) участі у справі, якщо судове рішення безпосередньо стосується її прав, свобод, інтересів чи обов’язків, звертається до апарату відповідного суду з письмовою заявою про виготовлення такої копії згідно із Законом України "Про доступ до судових рішень" – 4,80 грн. за кожний аркуш, за виготовлення копій документів, долучених до справи- 4,80 грн. за кожний аркуш.
Згідно статистичних даних у 2017 року до суду надійшло 2042 заяв і скарг у яких справляється судовий збір на розрахункову суму судового збору - 1349575 грн. Фактично сплачено судовий збір по 1607 заявах та скаргах на суму 1281113 грн. ( в 2016 р. 1300046 грн. по 1534 заявах) фактична сума сплаченого судового збору зменшилася на 18933 грн. або в динаміці зменшення на 1,5%.
Найменування документа, за який справляється судовий збір |
Кількість заяв у яких справляється суд.збір |
Розрахункова сума |
Фактично сплачено |
|
Кількість заяв |
Сума |
|||
Заяв цивільного судочинства |
1231 |
1143015 |
1128 |
1175212 |
Заяв адмін.. судочинства |
54 |
35520 |
44 |
36214 |
За видачу судом документів |
227 |
1440 |
226 |
1616 |
Ухвалено постанов про накладення адм..стягнення |
530 |
169600 |
209 |
68071 |
Усього |
2042 |
1349575 |
1607 |
1281113 |
Із них:
Присуджено до стягнення судового збору за рішенням суду по 530 постановах про накладення адміністративного стягнення в порядку КУпАП на суму 169 511 грн. ( в 2016 році по 553 постановах про накладення адміністративного стягнення в порядку КУпАП на суму 152 407 грн.
Статтю 5 Закону України «Про судовий збір», визначено виключний перелік певних категорій фізичних осіб, які звільнені від сплати судового збору.
Пільги щодо сплати судового збору (згідно закону):
За 2017 рік всього подано 355 заяви на розрахункову суму 49 440 грн. за якими позивач має пільги щодо сплати судового збору ( в 2016 році всього подано 275 заяв на суму 75 731 грн. за якими позивач має пільги щодо сплати судового збору) :
Аналізуючи судову практику з питань застосування статті 5 Закону України «Про судовий збір», встановлено, що у суддів переважно не виникає труднощів у застосуванні зазначеної норми, оскільки положеннями зазначеної статті визначено вичерпний перелік звільнених від сплати судового збору позивачів. Проте є деякі недоліки щодо застосування норм ЗУ «Про судовий збір».
Так скасовано ухвалу суду про повернення позовної заяви С. до М. про зміну розміру аліментів, а справу передано на новий розгляд з вирішення питання відкриття провадження у справі.
Ухвалою судді Роменського міськрайонного суду Сумської області від 12 жовтня 2017 року позовна заява С. залишена без руху у зв’язку з несплатою судового збору, а також запропоновано уточнити, яким чином слід вирішувати питання про стягнення аліментів за попереднім рішенням, яке вже виконується. Позивачці надано 5-денний строк для усунення вказаних недоліків позовної заяви, а також роз’яснено, що у разі не виправлення цих недоліків у визначений строк, заява буде вважатись неподаною і повернута позивачці.
Ухвалою судді Роменського міськрайонного суду Сумської області від 24 жовтня 2017 року позовна заява у зв’язку з несплатою судового збору повернута С.
Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції помилковим.
Відповідно до п. З ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються позивачі - у справах про стягнення аліментів, оплату додаткових витрат на дитину, стягнення неустойки (пені) за прострочення сплати аліментів, індексацію аліментів чи зміну способу їх стягнення.
Таким чином, пільга щодо сплати судового збору в усіх інстанціях стосується позивачів, які ставлять питання про зміну способу стягнення аліментів ( суддя Шульга В.О.).
Відповідно до Закону судом здійснюється перевірка зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі.
Але є справи де судовий збір стягується за рішенням суду, зокрема це стосується справ про стягнення аліментів та справ про адміністративні правопорушення ( це категорії справ де найбільше присуджено до стягнення судового збору).
Показник сплаченого судового збору добровільно є досить низький. Значна кількість справ перебуває на контролі в частині сплати судового збору.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (РИМ, 4.XI.1950), Рекомендація щодо заходів, які полегшують доступ до правосуддя № R (81)7, прийнята Комітетом міністрів Ради Європи 14 травня 1981 року, та практика Європейського суду з прав людини під час застосування цієї Конвенції не визнають необхідність сплати судових витрат обмеженням права доступу до суду. Разом із тим, ураховуючи положення пункту 1 статті 6 Конвенції та прецедентну практику Європейського суду з прав людини (зокрема, рішення від 19 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі" (Kreuz v. Poland)), сплата судових витрат не повинна перешкоджати доступу до суду, ускладнювати цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права, та має переслідувати законну мету.
Таким чином, з аналізу судової практики Роменського міськрайонного суду можна зазначити, що при застосуванні Закону України «Про судовий збір» спірних і проблемних питань не виникає.
23.04.2018 р.
Вик: помічник голови суду Марюха В.О.